Miarodajny poziom hałasu na zewnątrz danej przegrody zewnętrznej

Miarodajny poziom hałasu na zewnątrz danej przegrody zewnętrznej

Wymaganą izolacyjność akustyczną przegród zewnętrznych uzależnia się od miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego występującego w odległości 2 m od fasady budynku na wysokości rozpatrywanego fragmentu przegrody zewnętrznej [6]. Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego należy wyznaczyć odrębnie dla pory dnia i pory nocy:

  • LA,zew,D od 6:00 do 22:00,
  • LA,zew,N od 22:00 do 6:00.

Sposób wyznaczania wartości poziomu LA,zew,D i L A,zew,N uzależniony jest od rodzaju źródeł hałasu, jakie występują na danym terenie.

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego od komunikacji drogowej i szynowej wyznacza się dla 16 godzin dnia LAeq,zew,D i dla 8 godzin nocy LAeq,zew,N (z uwzględnienii wszystkich dni i nocy w roku).
Rys.1. Źródła hałasu komunikacji szynowej i drogowej

Rys.1. Źródła hałasu komunikacji szynowej i drogowej

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego dla lotnisk z łączną liczbą operacji lotniczych powyżej 3000/rok wyznacza się dla 16 godzin dnia L Aeq,zew,D i dla 8 godzin nocy LAeq,zew,N oraz dodatkowo długookresowy średni miarodajny poziom dźwięku A L A,max,zew,N określony dla średniej liczby N pojedynczych operacji lotniczych występujących w ciągu 8 godzin nocy jeżeli ich średnia liczba w ciągu nocy wynosi min. 3 oraz powodują na danym terenie hałas o poziomie co najmniej LA,max,F = 70 dB (z uwzględnieniem wszystkich dni i nocy w roku).
Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego dla pozostałych lotnisk i lądowisk cywilnych oraz lotnisk i lądowisk wojskowych wyznacza się dla 16 godzin dnia LA,zew,D i dla 8 godzin nocy LA,zew,N oraz dodatkowo długookresowy średni miarodajny poziom dźwięku A LA,max,zew,N określony dla średniej liczby N pojedynczych operacji lotniczych występujących w ciągu 8 godzin nocy jeżeli ich średnia liczba w ciągu nocy wynosi min. 3 oraz powodują na danym terenie hałas o poziomie co najmniej LA,max,F = 70 dB (z uwzględnieniem odrębnie wszystkich dni i nocy w kolejnych trzech miesiącach roku o największej liczbie operacji lotniczych)
  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego od pozostałych źródeł hałasu (np. hałasu przemysłowego) wyznacza się dla 8 kolejnych najniekorzystniejszych godzin dnia LAeq,zew,D i dla 1 najniekorzystniejszej godziny nocy LAeq,zew,N (z uwzględnieniem wszystkich dni i nocy w roku
Rys.3. Źródła hałasu  przemysłowego

Rys.3. Źródła hałasu przemysłowego

Jeżeli na danym terenie mamy do czynienia zarówno z hałasem od komunikacji drogowej lub szynowej oraz hałasem lotniczym wówczas należy uwzględnić to obliczając średnia „energetyczną” [6]:

(3)

gdzie:

LAeq,zew,i – miarodajny, równoważny poziom dźwięku A hałasu zewnętrznego pochodzącego od jednego rodzaju źródeł hałasu dla pory dnia lub nocy w dB.

W przypadku występowania pozostałych źródeł hałasu (np. hałasu przemysłowego) należy wyznaczyć oddziaływanie od źródeł jak wyżej oraz od źródeł pozostałych i do dalszej analizy wybrać wariant bardziej krytyczny.

 

Przykład nr 1 

Określić miarodajny, równoważny poziom dźwięku A hałasu zewnętrznego pochodzącego od wszystkich rodzajów źródeł hałasu dla pory dnia i nocy w odległości 2 m od elewacji projektowanego budynku w celu określenia minimalnych wymagań dot. izolacyjności akustycznej właściwej ściany zewnętrznej. Do obliczeń przyjąć wartości poziomu hałasu wyznaczone przy uwzględnieniu zmienności hałasu w okresie 1 roku zgodnie z wymaganiami jak wyżej. Przyjąć oznaczenia dotyczące hałasu: 1) skumulowany od komunikacji drogowej i szynowej, 2) lotniczy, 3) przemysłowy. Hałas lotniczy dotyczy lotniska, na którym średnia liczba operacji w ciągu nocy, powodujących hałas o poziomie co najmniej LA,max,F = 70 dB wynosi N=15.

Dane:
LAeq,zew,D,1= 71 dB, LAeq,zew,N,1= 61 dB
LAeq,zew,D,2= 70 dB, LAeq,zew,N,2= 60 dB
LA,max,zew,N,2= 86 dB
LAeq,zew,D,3= 69 dB, LAeq,zew,N,3= 65 dB

Odp. W celu określenia wymagań dotyczących wypadkowej przybliżonej izolacyjności akustycznej przegrody zewnętrznej przyjęto poniższe wartości miarodajnego poziomu hałasu na zewnątrz: dla pory dnia LA,zew,D= LAeq,zew,D= 73,5 dB (ponieważ LAeq,zew,D= 73,5 dB> LAeq,zew,D,3= 69 dB) dla pory nocy LA,zew,N= LAeq,zew,N,3= 65 dB (ponieważ LAeq,zew, N,3= 65,0 dB>LAeq,zew,N= 63,5 dB). Dodatkowo dla pory nocy należy wyznaczyć wymaganą wypadkową przybliżoną izolacyjność akustyczną przegrody zewnętrznej przy wykorzystaniu wartości LA,max,zew,N,2= 86 dB.

UWAGA!

Podane wartości liczbowe są przykładowe i w żadnym wypadku nie można ich stosować jako reprezentatywnych dla rzeczywistych sytuacji projektowych.

Przy wyznaczaniu miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego można korzystać z map hałasu, jeżeli dla danego terenu takie mapy istnieją. Można wykorzystać wówczas metodykę przedstawioną w załączniku E normy [6] wprowadzając równocześnie poprawkę związaną z ewentualną koniecznością wyznaczenia poziomu hałasu na wysokości powyżej 4 m. n. p. t. oraz perspektywą zmian poziomu hałasu związaną z miejscowym planem lub studium zagospodarowania przestrzennego oraz prognozą zmian natężenia ruchu drogowego, kolejowego lub lotniczego. Zgodnie z metodyką z załącznika E wartość LA,zew,D oblicza się na podstawie wskaźnika LDWN, natomiast LA,zew,N przyjmuje się co do wartości równy wskaźnikowi LN. Wskaźniki LDWN oraz LN, opisano w rozdziale 6.1.

 

UWAGA!

Praktyka pokazuje, że określenie miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego wyłącznie na podstawie map hałasu jest bardzo trudne lub niemożliwe dla większości przypadków. Wynika to między innymi z braku możliwości:

  • wiarygodnego określenia poziomu hałasu na wysokości innej niż 4 m. n. p. t.,
  • uwzględnienia wpływu projektowanego budynku na zmiany poziomu dźwięku w środowisku,
  • wiarygodnego określenia perspektyw zmian poziomu hałasu w czasie.

Z powyższych powodów skuteczniejszym sposobem określenia wartości poziomu LA,zew,D i LA,zew,N jest określenie ich metodami pomiarowo-obliczeniowymi. W takim przypadku konieczne jest utworzenie modelu akustycznego uwzględniającego parametry akustyczne i poza akustyczne. Model taki uwzględnia ukształtowanie terenu, istniejącą i projektowaną zabudowę, źródła hałasu, warunki meteorologiczne itp. Wskazana jest kalibracja modelu obliczeniowego poprzez porównanie z wartościami uzyskanymi podczas terenowych pomiarów hałasu. Analiza taka daje możliwość uwzględnienia zmienności hałasu w okresie 1 roku oraz perspektywiczne zmiany poziomu hałasu w miejscu zamierzenia inwestycyjnego, wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego lub prognozowanych zmian natężenia ruchu.

Dla prawidłowego wyświetlania serwisu oraz korzystania z pełni jego funkcjonalności, prosimy o użycie przeglądarki internetowej Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox lub Safari.