Miarodajny poziom hałasu na zewnątrz danej przegrody zewnętrznej

Miarodajny poziom hałasu na zewnątrz danej przegrody zewnętrznej

Wymaganą izolacyjność akustyczną przegród zewnętrznych uzależnia się od miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego występującego w odległości 2 m od fasady budynku na wysokości rozpatrywanego fragmentu przegrody zewnętrznej [6]. Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego należy wyznaczyć odrębnie dla pory dnia i pory nocy:

  • LA,zew,D od 6:00 do 22:00,
  • LA,zew,N od 22:00 do 6:00.

Sposób wyznaczania wartości poziomu LA,zew,D i LA,zew,N uzależniony jest od rodzaju źródeł hałasu, jakie występują na danym terenie.

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego od komunikacji drogowej i szynowej wyznacza się dla 16 godzin dnia LAeq,zew,D i dla 8 godzin nocy LAeq,zew,N (z uwzględnieniem wszystkich dni i nocy w roku).
Rys.1. Źródła hałasu komunikacji szynowej i drogowe

Rys.1. Źródła hałasu komunikacji szynowej i drogowe

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego dla lotnisk z łączną liczbą operacji lotniczych powyżej 3000/rok wyznacza się dla 16 godzin dnia LAeq,zew,D i dla 8 godzin nocy LAeq,zew,N oraz dodatkowo długookresowy średni miarodajny poziom dźwięku A LA,max,zew,N określony dla średniej liczby N pojedynczych operacji lotniczych występujących w ciągu 8 godzin nocy jeżeli ich średnia liczba w ciągu nocy wynosi min. 3 oraz powodują na danym terenie hałas o poziomie co najmniej LA,max,F = 70 dB (z uwzględnieniem wszystkich dni i nocy w roku).
Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego dla pozostałych lotnisk i lądowisk cywilnych oraz lotnisk i lądowisk wojskowych wyznacza się dla 16 godzin dnia LA,zew,D i dla 8 godzin nocy LA,zew,N oraz dodatkowo długookresowy średni miarodajny poziom dźwięku A LA,max,zew,N określony dla średniej liczby N pojedynczych operacji lotniczych występujących w ciągu 8 godzin nocy jeżeli ich średnia liczba w ciągu nocy wynosi min. 3 oraz powodują na danym terenie hałas o poziomie co najmniej LA,max,F = 70 dB (z uwzględnieniem odrębnie wszystkich dni i nocy w kolejnych trzech miesiącach roku o największej liczbie operacji lotniczych).
Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

  • Miarodajny poziom hałasu zewnętrznego od pozostałych źródeł hałasu (np. hałasu przemysłowego) wyznacza się dla 8 kolejnych najniekorzystniejszych godzin dnia LAeq,zew,D i dla 1 najniekorzystniejszej godziny nocy LAeq,zew,N (z uwzględnieniem wszystkich dni i nocy w roku).
Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

Rys. 2. Źródła hałasu lotniczego

Jeżeli na danym terenie mamy do czynienia zarówno z hałasem od komunikacji drogowej lub szynowej oraz hałasem lotniczym wówczas należy uwzględnić to obliczając średnia „energetyczną” [6]:

(1)


gdzie:
LAeq,zew,i – miarodajny, równoważny poziom dźwięku A hałasu zewnętrznego pochodzącego od jednego rodzaju źródeł hałasu dla pory dnia lub nocy w dB.
W przypadku występowania pozostałych źródeł hałasu (np. hałasu przemysłowego) należy wyznaczyć oddziaływanie od źródeł jak wyżej oraz od źródeł pozostałych i do dalszej analizy wybrać wariant bardziej krytyczny.

Przy wyznaczaniu miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego można korzystać z map hałasu, jeżeli dla danego terenu takie mapy istnieją. Można wykorzystać wówczas metodykę przedstawioną w załączniku E normy [6] wprowadzając równocześnie poprawkę związaną z ewentualną koniecznością wyznaczenia poziomu hałasu na wysokości powyżej 4 m. n. p. t. oraz perspektywą zmian poziomu hałasu związaną z miejscowym planem lub studium zagospodarowania przestrzennego oraz prognozą zmian natężenia ruchu drogowego, kolejowego lub lotniczego. Zgodnie z metodyką z załącznika E wartość LA,zew,D oblicza się na podstawie wskaźnika LDWN, natomiast LA,zew,N przyjmuje się co do wartości równy wskaźnikowi LN

UWAGA!

Praktyka pokazuje, że określenie miarodajnego poziomu hałasu zewnętrznego wyłącznie na podstawie map hałasu jest bardzo trudne lub niemożliwe dla większości przypadków. Wynika to między innymi z braku możliwości:

  • wiarygodnego określenia poziomu hałasu na wysokości innej niż 4 m. n. p. t.,
  • uwzględnienia wpływu projektowanego budynku na zmiany poziomu dźwięku w środowisku,
  • wiarygodnego określenia perspektyw zmian poziomu hałasu w czasie.
     

Z powyższych powodów skuteczniejszym sposobem określenia wartości poziomu LA,zew,D i LA,zew,N jest określenie ich metodami pomiarowo-obliczeniowymi. W takim przypadku konieczne jest utworzenie modelu akustycznego uwzględniającego parametry akustyczne i poza akustyczne. Model taki uwzględnia ukształtowanie terenu, istniejącą i projektowaną zabudowę, źródła hałasu, warunki meteorologiczne itp. Wskazana jest kalibracja modelu obliczeniowego poprzez porównanie z wartościami uzyskanymi podczas terenowych pomiarów hałasu. Analiza taka daje możliwość uwzględnienia zmienności hałasu w okresie 1 roku oraz perspektywiczne zmiany poziomu hałasu w miejscu zamierzenia inwestycyjnego, wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego lub prognozowanych zmian natężenia ruchu.

Dla prawidłowego wyświetlania serwisu oraz korzystania z pełni jego funkcjonalności, prosimy o użycie przeglądarki internetowej Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox lub Safari.